«

»

Lie
30
2014

LEGENDOMIS APIPINTAS ZIGMANTIŠKIŲ AKMUO

 “  Nuo seno šventu vadinamas Zigmantiškiu akmuo seniai nebuvo sulaukęs tiek lankytojų, kiek ten susibūrė per Rozalimo pušyne vykusi bendruomenių sąskrydį.

    O netoli tos vietos užaugusi ir da­bar daug laiko amžinatilsį tėvelių namuose (kur gyvena sesuo Emili­ja) praleidžianti Apolonija Veidaitė susirinkusiems pasakojo viską, ką tik apie tai buvo girdėjusi…

    „Einam prie švento akmens“, -bemaž prieš 70 metų, jų vaikystėje, sakydavo šviesaus atminimo Emili­jos ir Apolonijos (Miliutės Ir Patiutės, kaip labiau buvo įprasta jodvi vadinti) mama, ir mergaitės tekinos kurnėdavo gerą puskilometrį link miško. Tik tada joms labiau rūpėjo ne padavimais apipintas neįprastos formos didžiulis akmuo (ant kurio, pasak mamos ir babytės, kitados piemenėliams buvo pasirodžiusi Švenč. panelė Marija, neva įmynu­si ten pėdą), o pamiškėj raudona­vusios žemuogės, savo vaisius no­kinusi laukinė obelis ar gervuogės rudenį…

    Tačiau seserys Veidaitės atsi­mena anuomet apie šį akmenį bu­vus keliais nušliaužtą ratą, nes kai per atlaidus rozalimiečiai turėdavę svečių, kartu su jais pulkais trauk­davę į šventąją vietą. Paskui kurį laiką ji buvo likusi be dėmesio, o kai prieš metus per Rozalimo miš­ko parką nutįso pažintinis takas su informacinėmis rodyklėmis į labiau­siai vertas dėmesio jo „stoteles“, Zigmantiškiu akmuo vėl sulaukia lankytojų: tikintieji čia meldžiasi, palieka smulkių pinigėlių (kurie pa­prastai greit dingsta), mėgaujasi miško parko atgaiva, nes prieš 10 metų rozalimietis tautodailininkas Egidijus Impolis su savo mokiniais ten padarė ne tik išvaizdų kryžių, bet ir suolus.

   Arčiausiai akmens gyvenusios seserys mena, kaip prieš keletą me­tų prie jų namų sustojo autobusiu­kas, iš kurio išlipę barzdoti vyrai prašė palydėti iki aprašytosios vie­tos, o paskui klausinėjo jų, ar šalia didžiojo akmens nėra kitų (mažes­nių) akmenų, ar anksčiau čia ne­būta netoli kapinaičių…

     Išties būta ir vieno, ir kito… Mo­terys iškart prisiminė mamos žo­džius jų vaikystėje „Eisim, mergičkos, prie kapinaičių grybauti“ – nors jau tada ten kapų nebuvo nė žy­mės, tik ant medžiais apaugusių kalnelių labai augdavo baravykai ir svyruodavo riešutais apkibę laz­dynai. Tiesa, paskui, kai toje vieto­je buvo leista kasti smėlį, Emilijos dukra Milda parbėgusi iš miško bai­sėjosi dėl ten matytų žmonių kau­lų.

    Apžiūrėję vietovę ir pabendra­vę su vietinėmis gyventojomis, at­vykėliai padarė išvadą kitados čia buvus aukurą, kuris, kaip dabar ra­šoma šio akmens prezentacijoje, -vienas iš įdomiausių visoje Lietu­voje. Ten pat pažymima ir tai, jog akmuo tarsi sudėtas iš daugelio ga­balų, bet patikrinus paaiškėjo, jog jie sudaro bendrą kamieną. Gi ta­riamoji Marijos pėda ten įvardina­ma… iškalta apie 5 cm gylio ir 35×25 cm dydžio keturkampe duo­bute, dėl kurios šis akmuo literatū­roje aprašomas kaip dubenuotas. Tiesa, sklando pasakojimas ir apie tai, kad „tikroji“ Marijos pėda kitados buvo išpjauta iš akmens ir įmū­ryta Rozalimo bažnyčios sienoje.

    Lankytojams taip pat pateiktas pasakojimas, dėl ko akmuo taip gi­liai įsmigęs į žemę. Esą kartą po­nas, nebenorėdamas, kad apie ak­menį būtų mindžiojami laukai, įsa­kė tą vietą aparti ir apsėti. Bet šį darbą bandęs daryti žmogus vaka­re griuvęs ant rankoje laikyto peilio ir mirtinai susižalojęs. Paskui į tą lauką niekas nebeėjęs, ir jis vėl ap­augęs krūmynais. Gi vyriškį, kuris aprašytąjį akmenį norėjęs suskal­dyti, ištikęs paralyžius.

    – Bet man vistiek labai norėtųsi, kad šis legendinis akmuo būtų la­biau ištrauktas iš žemės, nes dabar tematom tik jo „pakaušį“, – savo nuo­monės neslėpė viena iš sąskrydžio dalyvių, o aš juokavau, kad neva­lia jo judinti vien todėl, kad gali atsi­tikti kažkas baisaus – kaip tiems dviems, tik ką aprašytiems vyrams, pasikėsinusiems į uolą primenan­čio riedulio ramybę.

     Prie šio gamtos paminklo yra ir vienas kitas žmonių atvežtas kry­želis. ‘

Laikraščio  “Auksinė varpa“ informacija